MallMalli eshte nje prej motiveve
me te dendura ne poetiken e Kadares,shprehur ne forma tendryshme si
psh:-per femijerin,-per vendlindjen,-per vajzat e bukura te
Moskes,-pervajzen qe ka prekur shpirtin e tij,etj.Malli eshte lejtmotivi
I kesaj poezie.Heroit lirik duketse I mungon vajza e enerrave te tij
dhe per shkak te mungeses lind ndjenja e mallit.Sirrjedhoj e mallit vjen
nje tjeter ndjesi qe shprehet nepermjet elementeve te natyres kubien ne
sy detajet:Qiej te ngrysur,mungesa e lejlekeve dhe ylbereve.Perdorimi
Ishumesit ne keto 3 detaje(perjashto lejleket)krijon pershtypjen e nje
hapesire tepafundme te cilen seshte I afte ta rroki syri njerezor.Kjo
hapesire lidhet me ndjesin ebooshllekut qe I krijon heroit lirik ne
shpirt mungesa e komunikimit me vajzen qedashuron.Mungesa e ylbereve
simbolizon nderprejen e urave te komunikimit por edhegezimin e
jetes(ngjyrat).Ne strofen e 1 pikat e shiut mbi qelq ngjajne me ndjesit
delikate qe I zgjohen heroit neshpirt.Per here te pare ne poetiken e
Kadares shiu nuk eshte burim trishtimi, por zgjon teheroi lirik nje
perjetim aq te fort sa I mbush gjith qenien:malli per dike te zgjon
emocionete forta qe te nxjerrin nga apatia dhe merzia.Fjala:befas eshte
deshmi e spontanitetit tendjenjave qe lidhet me nenvetedijen e
pakontrolluar te heroit lirik.Nga ky moment e tutjedo te garojne ne
poezi:vetedija(kujton thenie e Heraklitit:te zgjuarit jane bashke ne
tokedhe te fjeturit vec)me nenvetedijen(zgjimi I kesaj ndjesie te cilin
nuk ekontrollojme).Paradoksi I kesaj distance shpirerore gjendet ne
faktin se heroi lirik dh edashura jetojne ne nje qytet.Pra seshte
hapesira dhe distanca fizike qe I ndan,te dy I kakapur rutina e jetes se
perditshme,monotonia dhe mefshtesia.Kjo mefshtesi nuk eshte epanjohur
per heronjt e letersis moderniste.Mjafton perseritja e detajit:rralle,sa
rralle perte kuptuar sa e madhe eshte distanca shpierterore mes
tyre.Shiu behet shkak perzgjimin e ketij kujtimi;pra natyra behet
percaktuese e ndjesi njerezore.
Ne strofen 2 spontaniteti I ndjenjes se
mallit theksohet nga fjala:e cuditshme;cka na bente besojme se poeti ska
marr vesh as faktin qe po vjen vjeshta.Ardhja e vjeshtestheksohet nga
detajet artistike:mengjesi me shi dhe qiejt e ngrysur.Ne strofen 3
fjala:perdreq lidhet me faktin qe arsyeja nderpret spontanitetin dhe
lirine enenndergjegjes per te arritur ne konkluzione qe vetem arsyeja
mund ti diktoje.Ai kujtonthenien e Heraklitit qe pershtatet me kete
largesi shpirerore qe I ngjan gjumit letargjikdhe vete vdekjes.Ai e
kupton se ata qe jane te gjalle(vital dhe aktiv)munden ti vjelin
jetesgezime dhe perjetime te forta, ndersa njerezit e plogesht e pasiv
jane si te pergjumurit,site vdekurit;te privuar nga kenaqesit e
jetes.Duket sikur me kete thenie heroi do te zgjojvetveten nga
plogeshtia.Ne strofen 4 pyetja retorike e dy vargjeve te para duket me
teper si thirrje qe heroi lirik Iben vetes per zgjim;gjithashtu shpreh
dyzimin e poetit me endrres dhe realitet,dyzim qelidhet ose kushtezojet
edhe nga ngjyra gri e qiellit.Dy vargjet e fundit ritheksojne motivine
mallit dhe shprehin iden se:Kjo dite ia vlente qofte edhe vetem per
faktin se shpirti Iheroit lirik u mbush me jet nga ndjenja e mallit.PA
TYPoezia trajton temen e dashuris,se ciles I kendohet ne mungese.Edhe
pse nuk permenden
fjalet:dashuri dhe ndarje;nga trishtimi qe del si
ndjenje mbizoteruese,kuptojme se heroilirik po vuan nje ndarje.Jane disa
detaje qe vertetojne ndarjen,here te drejtperdrejta dhehere ne menyre
simbolike.a)Detaje te drejtperdrejta:ti ike,fill pas teje u zbeh
blerimi,cte bej,etjb)Detaje me vlere simbolike:udha e pafundme(qe ska me
kthim se e dashura nuk do te vime),bota ngjan me negativin e nje
filmi(bardhezi,kane humbur ngjyrat,pra bukuria dheinteresi per
jeten),ere e ftohte(shpirti pa dashurin eshte ftohur dhe ndihet sikur po
afrondimri),te muzgut(shpirti I pashprese,shkrimet e lashta si te Gjon
Buzukut(te dy I perkasinte kaluares qe nuk kthehet me pas),I ftohti
medalion I henes(hena shihet si deshmitare endarjes).Ne strofen 1
paralelizmi figurativ mes vjeshtes dhe ikjes se te dashures tregon
humbjen enje dashurie dhe fillimin e vetmis te simbolizuar nga
dimri.Folja zverdhi shpreh zbehjen epasionti dhe vjeterimin e
ndjenjes.Vete hena te sugjeron nje lloj ftohtesie cka shkon pershtat me
ftohjen e lidhjes ne cift.kjo ndjesi shprehet me metonimin:mbi gjokse
pellgjeshtani tundet I arti medaljon I henes(konkretja per
abstrakten).Larmia e inversioneve sherben per te treguar se pas ndarjes
asgje nuk shkon mbare.Ne strofen e dyte vazhdon paralelizmi
figurativ:ikin lejleket prej te ftohtit sic ka ikur edashura e heroit
lirik.Krahasimi:si stof I keq shpreh vleresimin e heroit lirik per
cilesin edashuris por edhe per cilesin e jetes pa dashurin:ai beson se
kjo lidhje nuk I qendrojkohes ngaqe nuk ishte cilesore.Ngjyrat bardhezi
me te cilat sheh tani boten e cilapermblidhet ne
enumeracionin:toka,pylli,reja;deshmojne merzine dhe mungesen einteresit
qe shfaq jea pa dashurinNe strofen 3 detaji:fushat qe shpre hapesiren
dhe vetmine,realizon deshiren e heroit lirikper ta perjetuar I vetem
kete ndarje dh ndjenjat e trishtimit dhe te zhgenjimit.Era e
ftohtesugjeron dimrin dhe ngrirjen e ndjenjave kur njera pale qe mbetet
pa pergjigjevuan.Mullaret e gjysmuar shprehin gjysmimin e cdo njeriu qe
mbetet padashurin.Krahasimi I tyre me Don Kishotet do te tregoj se kjo
ndjenje tashme I takon tekaluares dhe koha e saj ka ikur si koha e Don
Kishotit.Epiteti:te gjysmuar shprehdhimbjen e heroit lirik.Ndryshimi I
kohes se foljeve nga strofa 1,2 te strofa 3(e kryer ethjeshte-e tashme) I
meshon faktit se kjo dashuri I perket thjesht te kaluares.Ne strofen 4
pyetja retorike:Cte bej?dhe monologue I heroit lirik lidhen me mungesen
eorientimit ten je njeriu fill pas ndarjes.Muzgu shkon per shtat me
erresiren qe pllakosshpirtin njerezor pas ndarjes.Grotesku I vargut 3
dhe mbartja ne vargjet 3 4:kur qerrjabaltrave ben shkrime/te lashta sit e
Gjon Buzukut;shprehin mungese e orientimit te njeriutten dare qe
s’arrin me te pershtatet me realitetin dhe e shtremberon ate.Mbetja e
shkrimitne vemendjne e njeriut ten dare tregon akoma iden se asnje
dashuri qe humbet nuk shuhetplotesisht.(kjo na kujton poezin KRISTAL)Ne
strofen 5 detaji:duke rene ne gjunje tregon thyerrjen shpirterore qe
peson njeriu kurzhgenjehet.Ndryshimi I kohes se foljes ketu : ne te
ardhmen tregon se heroi lirik eshtepershtatur tashme me iden e
ndarjes.DUket sikur thyerja shpirterore e perkul edhefizikisht ate.Etja e
tyre eshte simbolike:ai e do dashurin si shkretetirashiun.Metonimia:’do
me ngelet ne gryke I ftohti medallion I henes’ tregon se ka per tandier
ne gjithe madheshtin e saj ndjenjes e trishtimit dhe te
ftohtesis.Permes inversioneve qe perdor poeti u jep vlere logjike
fjaleve kyce qe lidhen meperjetimet te heroit lirik si psh:I arti(=I
ftohti),si stof I keq(=cilesi e keqe e
lidhjes),tani(=tani qe eshte ndare),I ftohti(I arti
epitet I drejtperdrejt qe deshmon ftohjen enje lidhjeje).Ndodh per te
disajten here qe Kadare flet per dike pa e patur te pranishemdhe biseda
eshte thellesisht intime.Mungesa e pales tjeter perforcon trishtimin
.Figura te tjera:gjeterrenes=epitet kompozit,e
zhveshur=epitet(ftohtesi),te lashta=epitetqe tregon se gjurmet e kesaj
dashurie kane per ti qendruar kohes,medalioni=metafor qematerializon
henen e cila do te mbetet si ngerc ne qenien e heroit lirik qe harrin
kulmin evuajtjes.KRISTALPoezia u shkrua me 1979.Eshte poezi dashurie
mbikohore qe nuk I kushtohetdrejtperdrejt dashurise,por mbijeteses se
kujtimit te saj ne shpirtin e njeriut qe e kaprovuar. Ismail Kadare e
shikon dashurin ne retrospektiv.Kujtimi I dashuris vjen neformen e nje
dhimbjeje dhe monumentalizohet.Ajo merr
formefizike,kristalizohet,shnderrohet ne kristal.Kujtimi e larteson
dashuris deri ne perjetesi.Aido te donte te shpetonte perfundimisht nga
kujtimi I nje dashurie qe nuk ekzistonme.Shfaqet dilema e tij per tu
ndare prej kesaj dashurie ne kete bote apo per ta marre sixhevahir ne
boten tjeter.Ky vleresim I Kadares per dashurin eshte I panjohur
mepare.Ideja:dashuria nuk vde kurre;edhe pas ndarjes ajo mbetet ne nje
cep te shpirtitnjerezor e pazevendesueshme,per te zbukuruar shpirtin e
atij qe ka patur fatin taperjetoj.Poezia nis me nje apostrof ne vargun e
pare ku heroi lirik I drejtohet kujtimit tedashuris si ti drejtohej nje
njeriu qe ka para,ne veten e dyte numri njejes.Ky kujtim eshteende I
forte edhe I gjalle dhe trondit shpirtin e heroit lirik.Metafora e
vargut 3 te strofa epare tregon se edhe kujtimet me teforta I fashit
dikur koha.Ne vargun e pare te strofes 2 antiteza: poshte e larte tregon
coroditjen e heroit lirikperballe dilemes nese duhet ta mbarti gjith
jeten kete kujtim,apo ta harroj pergjithmone.Enumeracioni emeror I
vargut 3:nje strofe nje note a nje brulant, krijonshkallezim ne ngjitje
se brilanti nenkupton vleren me te larte.Vargu 4 I strofes 2 ka
njeenumeracion foljor:te te le , te te puth,te shkoj qe I meshon ides se
ikjes nga dhimbja qeishkakton kujtimi.Metafora:kristal ne vargun 2 te
strofes 3 tregon nevojen e heroit lirik per ti dhene njeforme konkrete
kujtimit te dashuris.E quan kristal se nxjerr ne pah disa cilesi te
ketijkujtimi:bukurin,delikatesen,vleren monetare,pastertin dhe aftesin
per ti qendruarkohes.Vargu I katert I strofes 3 ka nje antiteze qe
tregon se ky kujtim smund te jet Ipandjeshem per sa kohe qe heroi lirik
vuan nga nje dashuri qe ka mbaruar;por smund tejet plotesisht I gjalle
perderisa heroi lirik eshte krejt I vetem ne kete
perjetim.Metafora:hon(honi=honi I harreses) ne vargun 1 te strofes 4
shpreh tendencen e heroitlirik per te harruar.Mes honit dhe lulnajes
krijohet nje antiteze qe I meshon dilemes neseduhet ta harroj kete
kujtim,apo tia kaloje perjetesise(lulnaja eshte e perjetshme:cdopranvere
ajo gjallerohet nga lulet qe celin).Krahasimi:porsi polen ,eshte deshmi
e shpirtitdelikat te heroit lirik qe trajton me delikates kujtimin e
nje dashurie.Vargu 2 I strofes 2:Ty te te leshoj=metonimi(konkretja ne
vend te abstraktes)I drejtohetkujtimit te dashurise sikur ti drejtohet
te dashures qe e ka len per te treguar se sa shumpershtypje I ben
kujtim.Vargu 1 strofa 5:te te mashtroj eshte nje tjeter metonimi.Vargu 4
strofa 5:ish-s’ish eshte antiteze qe meshon dilemen e heroit
lirik.Mjetet gjuhesore:ne vargjet 2,3,4 strofa 1:si-si-si eshte anafor
qe thekson shpirtin etrazuar te heroit lirik.Vargjet 2,3 te strofes
2:nje-nje jane anafora qe tregojne se heroi lirikben perpjekje
tedeshperuara per te shpetuar nga kujtimi I nje dashurie qe I
shkaktonvuajtje.Aliteracioni:m-m-m ne vargun 2 te strofes
3(morg-mermer-m….)tregon iden e nje
mermerime bezdie te heroit lirik qe nuk gjen
zgjidhje.Rimarrja e fjale gjysme-gjysme nevargun 4 te strofes 3 thekson
disa ide:1)heroi lirik ka mbetur I gjysmuar pa tedashuren.2)ai beson se
ky kujtim nuk do te vdese kurre plotesisht,por as do te jetojperhere I
gjalle.Rimarrja:gjithkund-gjithkund ne vargun 4 strofa 4 shpreh deshiren
perfundimtare teheroit lirik per tia kaluar kete kujtim perjetesise.Ne
strofen 5 verrehet perdorimi Ipolisindetit: dhe,dhe as,as qe deshmon mbi
shtresimin e ngjarjeve ne kohe dhe nje farkenaqesi per faktin se po
shpeton nga ky kujtim duke mashtruar.Epanalepsa e vargut
tefundit:harrim-harrim tregon se autori ende nuk beson ne harrimin e
kohe.Poeti procedon me varg 8-rrokesh,te alternuar me 10-rrokeshin.Rima e
perdorur eshte ealternuar ABAB,por ka raste edhe vargjesh te
bardha.Theksat ritmik bien kryesisht nerrokjet 2-10 ose 4-10 ndersa ne
vargjet 8-rrokeshe ne vargjet 2-8.Poezia ka muzikalitette brendshem qe
realizohet me alternimin I ritmit fundor me ate parafundor.KRISHTLINDJE
NE NEW YORKKadare ka ne poetiken e vet disa toponime shpesh me karakter
simbolik.Stilemat evendeve si:Moske,Tirane,Paris,etj marrin kuptimin e
tyre te plote kur lidhen me njehistori apo ndjenje njerezore brenda
veprave te tij.Titulli I poezis hyn ne kontrast me vitinqe eshte
shkruar:1997.Krishlindje-sugjeron nje feste ndersa viti 1997 simbolizon
absurdintrondites qe coi drejt regresit Shqiperin.Edhe pse pretendohet
pershkrimi I njefeste,brendia e poezis pershkohet nga nje meditim per
situaten e krijuar.Poezia eshtemeditative.Kadare nuk pershkruan veprime
qe ndodhin ne jeten e vertete,as ne Shqiperinee 1997;eshte shume larg
prej saj,por perkundrazi ai imagjinon nje situat qe mund te ketndodhur
ne qiell.Qielli simbolizon kupolat qeverisese.Pra e largon fillimish
vemendjennga toka per ne qiell.Natyra dimerore dhe elementet e kesaj
stine vihen ne sherbim teparalelizmit mes gjendjes shpirterore dhe
gjendjes sociale e morale.Pra poezia eshte njemeditim mbi
aspektin:moral,social dhe personal.Ne pjesen e pare meditimi vendoset ne
aeroport.Nje vonese e cuditshme eavioneve(mjeteve te komunikacionit
modern) realizon nje atmosfere kaosi mes qiellit dhetokes.Ne vargun 2 te
strofes 1 poeti thote:dicka ka ndodhur ne qiell ndersa ne vargun
4shpjegon:nje puc qiellor.Njeriu eshte I pafuqishem perpara forcave te
medha shkaterruesete natyres(=eshte I pafuqishem te ndermarri ndryshime
per te permiresuar cilesin e jetesper sa kohe qe jeta njerezore eshte ne
dore te politikave).Te kjo pafuqi e njeriut perballenatyres buron
brenga e poetit.Duket sikur kete brenge e reflektojen edhe objektet
epashpirta:radaret.Fjala:puc nenkupton ate cka ndodh ne jeten njerezore
diku ne nje vendte botes dhe nga viti 1997 nenkupton Shqiperin:pra ka
ndodhur nje levizje e fshehte,njeshkaterrim I madh I
papritur,paralizues.Ajo qe ka ndodhur ne natyre(nenkupton ne toke)
Inervozon njerezit, te cilet smund te jen indiferent dhe
mosperfilles.Shqetesimi I tyrendihet ne cdo qeliz te trupit madje edhe
ne pjeset me intime.Debora I shoqeronqiellgervishtesit te cilet
personifikohen me krahasimin si te dehur,per te treguar tronditjene
gjithckaje.Por njeriu nuk harrin te kuptoj ate cka ndodh ne realitet dhe
kjo nuk elehteson dhimbjen apo fajin e tij,por e thellon ate.Terheqia e
njeriut drejt krimit eshteevidentuar nga Kadare si nje vecori
mbizoteruese e natyres njerezore:njeriu priret ndajmekatit ne menyre te
pashmangshme.Funksioni fatik qe merr ligjerimi poetik ne vargun 4te
strofes 3(ah ckohe e keqe) tregon tendencen e njeriut per te sfiduar
problemet,dukefolur per fenomene te kota.
Pjesa e dyte:Ketu dominon paralelizmi mes avionit qe
ulet dhe Krishtit qe duket sikurzbret nga qielli,(duke imituar engjejt
flatron serish)per festen e tij teKrishtlindjeve.Njerezit e presin
dehshem dhe me buj,I besojne dhe duhet ta ken prane.Nevargjet 3,4 te
strofes 2 del Krishti si figur tragjike me metaforen midisesi nenkupton
se kambetur midis qiellit dhe tokes.Midises eshte nje neologjizem I
Kadares si edhekompozita:vdekjejetshem.Ne strofen 3 kuptojme se kjo
figure tragjike mbetet e tille mbi2000 vjet(qe nga lindja e
Krishtit).Krishti ka ngelur mes qiejve dhe tokes dhe kjo hyn
neparalelizem me qendrimin statik te shqiptareve mes ferrit te
diktatures dhe parajses sedemokracise.Argumenti I Kadares pse kjo figure
mbeti ne mes eshte I thjeshte:botanjerezore nuk e pranon megjithese ai
sakrifikoi aq shume per ta.Akti I tij I flijimit kthehetnje shestim te
thyer(enderr,plan I mbetur ne mes,ashtu sikurse mbeti ne mes endrra
eshqiptareve per demokraci).Perderisa pendesa e njerezve eshte e
padobishme ckaperforcohet te anafora e vargjeve3,4 te strofes 4(eshte
von-eshte von),ne strofen 5 Jezu-Krishti I shehj njerezit
pikellueshem.Tragjizmi I figures se Jezu-Krishtit zgjaat 2000 vjetdhe
denimi I tij eshte I perjetshem:te mos jet as hyjnor as tokesor.Denimi I
tij eshte Iperjetshem ashtu sic eshte edhe endrra ideale e njerezimit
per nje bote ideale(I endrressone tragjike per qiellsi).Njerezit kane
enderruar nje realitet tjeter dhe nje bote ideale,porne te vertete
mbizoteron krimi dhe mekati dhe ceshte me e keqja?:kjo bote eshte
edestinuar te mbetet keshtu ne perjetesi.Pjesa e trete:Natyra dhe
objektet dalin ne paralelizem me gjendjen shpirteroer te
heroitlirik(nata).Vete Kadare gjendet nje New York,midis dy
boteve:1)realitetit te dhunshem nevendin e tij.2)botes ideale te cilen
ka enderruar.Ne shkelqimin fals te gureve te cmuar aigjen shkelqimin e
botes se parave qe ngrihet krenare mbi dhimbjen njerezore.Ne strofen
3thenia:ora jon po bie,eshte kercenuese dhe tregon se per te gjithe
mekataret ka njemoment ndeshkimi.Ai njehson veten me turmen e madhe te
njerezve qe nuk e kane nedore fatin e tyre por sidoqofte dine te njohin
vec nje rruge:rrugen e vdekjes.Kydestinacion I tremb,prandaj ne menyre
metaforike:apostujt=njerezit endershem,gjykatesit=njerezit e
drejte,judet=tradhetaret,I drejtohen kishes me besimin seky vend do te
shlyej mekatet e tyre.Dhimbja pershkallezohet teksa shpalos realitetin
evertet ten je vendi hipokrit,teksa shikon maskat mashtruese te
njerezve,teksa shikon serruga qe kane marre njerezit nuk eshte e
duhura,por e gabuara pasi mesimet e Jezu-Krishtit njerezimi I ka quajtur
te pavlefshme.Kur njerezit gjenden ngusht dhe pa rrugeshpetimi atehere
kujtohen te luten:kthehu bir I zotit;por Jezu-Krishti nuk flet por
ndezvetem 4 plaget e tij si semafor per te treguar se rruga e vetme
drejt shpetimimit eshtesakrifica.Pjesa e katert:Kemi ndryshim te stines
dhe te motit.Gjithcka ne boten jonjerezore kthehetne realitet.Njerezit
vazhdojne te mos kuptojne arsyet e veprimeve te tyre
temeparshme.Antonimet:u permbys-u ngrit,tregojne se ajo qe ka ndodhur
nuk ishte dicka ethjeshte,por dicka katastrofike.Ne momentin qe njeriu
nuk arriti te rrokte endrren,do tevazhdoj ti perulet fatit te tij,jetes
se zakonshme,duke jetuar ne boten e paras ku te gjith ekan
percunduar(perbuzur)idealin e Krishtit,eshte kjo arsyeja pse kartat e
kreditit rrjedhingjak.Enumeracioni I metaforave emerore:pjelle,rober dhe
mbreter;tregon fatin e njerezveqe do te mbeten perjet ne toke.Njeriu do
te mbetet pazgjidhsmerisht I lidhur me token dheduke patur natyr
mekatare humbet rrugen e shenjteris.Ideja qe percon poezia:Krishti eshte
figure tragjike se perfaqeon tragjizmin e qeniesnjerezore,e cila ndersa
enderron per nje bote me te mire te ngjajshme me idealen,mbetet
rrob I perhershem I mekatit dhe viktime e realitetit
satanic qe mbizoteron ne toke.Endrrattona vdesin para se te arrijne te
rropin qiejt e ameshimit, sepse ndoten nga realiteti Ivrazhde I tokes.NE
STUDION DIMEROREPoezia eshte botuar per here te pare ne librin:”ftese
ne studio” qe u botua per here te parepara se te largohej Kadare nga
Shqiperia,hap qe pershpejtoi zhvillimet demokratike neShqiperin e
90’.Pakenaqesia ndaj letersise shqipe te kohes dhe poezis komformiste e
coine nje ndryshim te klimes ne veprat e tij.Ketu ul disa grade
temperaturen e vendit,shtonmjegullat,rete,shirat dhe acarin;thua se
kerkonte ta terhiqte nga ana klimaterike vendin etij diku ne thellesi te
kontinentit europian.Tonaliteti I poezis eshte i zymte,deri dikutragjik
dhe serish intim.Ne realitetin e botes poetike te nje kohe,shfaqet nje
dhimbje egrumbulluar prej kohesh.Ne poezi lartesohet nje imagjinat e
ndezur,nje fantazi qe rrekette na japi ne pellemb te dores ate realitet
qe te gjithe e perjetonin,por pak njerezmundeshin ta rroknin.Poezia u
shkrua me 1985 kur vdiq diktatori Hoxha.Kjo vdekje perintelektualet
shqiptar nenkuptonte rilindje dhe hapjen e nje vendi drejt
civilizimiteuropian.Pjesa e pare:Imazhi qe perfton lexuesi eshte
tronditja e cila vleresohet me metaforen:utranden.Duke shfrytezuar
simboliken e dimrit,poeti shfaq pamjen e nje troinditjeje temadhe
natyrore qe nenkupton tronditjen shoqerore,politike qe pritej te ndodhte
nerealitetin e zymte shqiptar.Tonaliteti I zymte I poezis shfaqet ne
sintagmat:gjethe terrezuara,bresher qe mbulon dhene.Permes krahasimeve
te marra nga natyra dhe sendet ecmuara Kadare zbulon dimrin e
vertet(=diktaturen) te cilit po I vinte fundi,prandaj perlatqe perdor
autori per bresherin paralajmerojne nje ndryshim pozitiv.Trandja ndihet
kudoduke perfshir hapesira natyrore dhe shpirterore.Kjo duket ne
enumeracionin:ne toke,neqiell,ne shpirt.Pyetjet retorike ne strofat 2
dhe 3 shtojne ankthin qe ndien lexuesi dhekrijojne ne poezi atmosfere
dramatike.Ne fakt poeti nuk pyet por konstanton ate qendodh.Nepermjet
pjeezave perforcuese:padyshim,ne te vertet;ai pohon se po
ndodhndryshimi.Nepermjet epanalepses: dicka,tregon edhe lodhjen e
njeriut te cilit shpresa perndryshim I duket se do te mbaroj si te
gjitha endrrat e parealizuara.Ne vargjet e fundit testrofes 3 ai
frikesohet se mos zhgenjehet,se mos ky eshte thjesht nje dimer,nje stine
e vititdhe jo nje dimer ne realitetin shqiptar.Si ne cdo poezi ku I
referohet nje momenti terendesishem historik edhe ketu nuk kemi nje
ndarje drastike mes ndjesis se pergjithshmedhe ndjesis personale.Intimja
eshte e pranishme ne kete stine te ashper me bresher,megjethe si krahe
zogjsh te rene(=njerez pa shpresa),me levizje dhe tronditje
tegjithanshme.Ne kete situat prania e ndjenjave dhe e realitetit intim
zbutin dhimbjen neshpirtin e heroit lirik duke I dhen perparesi siguris
dhe shpreses.Prania e dashuris ben qete duken gjerat e jashtezakonshme
si gjera te rendomta.Permes indiferences se shprehurne vargjet 3,4 te
strofes 3 poeti mundohet te terhiqet nga ky realitet;ndersa vargu I
funditshpreh ne menyre te sinqert tronditjet dhe perpjekjet e heroit
lirik per tu qetesuar.Pjesa e dyte:Kjo dominohet nga intimja e cila
vishet me tisin e misterit,e te pathenes,easaj qe duhet te ishte
personale dhe jo kolektive.Muza e frymezimit te tij per te shkruardhe
per te perballur vrazhdesin e realitetit shqiptar,vjen ne studion e tij e
ftohte dukembartur me vete kokrriza bresheri(=ndryshimin) te kohes kur
jetojne.Megjithese kujtimi Idashuris deshiron ta injoroj
realitetin,perseri realiteti kthehet fuqishem aty brenda ne
studio,prandaj e dashura mbart pa vetedije ftohtesin
e dimrit ne floke permes epitetit:tengrire.Heroi lirik e ndien pranin e
muzes se tij jo nga ftohtesia e flokeve,por nga drita qembart nga
qielli(=shpresa e cdo njeriu te zoti).Drita eshte enigmatike dhe jo e
plote,emegjithate ajo zhduk per momentin vrazhdesin e kohes(strofa
3).Shpirti I lodhur I heroitlirik shkrehet ne denese,cka eshte jo e
logjikshme per boten jashtestudios.metaforat:frizeri I
kujteses,shnderroheshin ne denese;epitetet:opake,enigmatike,tengrire,te
ftohur krejt dhe krahasimi:si nga qendra e dimrit sjellin atmosferen
eftohjes,padurimit dhe ankthit.Ideja:ne kushtet e nje “hataje te madhe”
sociale,as jetaindividuale s’mund te shkoj e qete.Antiteza mes
kokrrizave te bresherit dhe drites seqiellit shpreh iden se:dashuria
mund te zhduki ftohtesin e realitetit per disa caste dhe tendezi zjarrin
e shpreses brenda shpirtit njerezor.Pjesa e tret:Pas largimit te
muzes,heroi lirik zhytet ne studion e vet per te gjetur pa prehjene
boten e librave e cila ne fakt I sugjeron dilema(si ajo e
Hamletit).Duket sikur heroilirik dialogon me heronjte dhe autoret me te
njohur te letersis boterore duke sfiduarrenditjen kohore dhe censuren
komuniste(flet per Xhoisin).Ai gjen veten ne kete bote teheshtur dhe
mundohet te gjej pergjigje per pyetjen qe e shqetesojne.Hija e Hamletit
Ireferohet dilemes nese do te pranonin ndryshimin shqiptaret apo do te
vazhdonindiktaturen.Per shkak te kaosit qe mbizoteron ne mendjen e
tij,ai nuk mund teperqendrohet diku.Nenteksti eshte I qarte:nuk eshte
koha e letrave te dashuris apo epasionit shumegjuhesh te Xhojsit.U
kthehet autoreve antik, por as aty nuk gjen analogjime te tashmen.Pastaj
ndalet tek poezia kushtuar Ana Kernes nga Pushkini per te treguarse
edhe ai ndihet njesoj pas largimit te muzes se tij frymezuese.Dy strofat
e funditrikthejne bresherin dhe denesen.Pas kesaj Kadare nxjerr iden
se: dashuria nuk humbetkurre,por ruhet ne shpirt si perlat,se ka
zbukuruar jeten e njeriut(kujto Kristal).Ne strofene fundit I drejtohet
Pushkinit per te zbuluar misterin e jetes se pertejme.Ai e beson se
pasgjithckaje mbetet pas poezia,kujtimi I bukur I Ana Kerrnes,etj.Kadare
permend autor boteror,por asnje shqiptar per te treguar gjykimin e tij
per letersinbashkekohore komformiste.Ai nuk kujton as autoret e
rilindjes.Pjesa kater:Poeti nis me nje similitud per tu rikthyer ne
atmosferen fillestare te poezis tebresheri dhe shiu:si cifuti I kthyer
ne kthe tjeter.Kjo similitud nenkupton poetin qe kerkonnje letersi dhe
drejtim tjeter,por edhe shqiptaret te gatshem per ndryshim.Shiu
ketunenkupton ndryshimin dhe shpresen pertej zymtesis,lageshtis dhe gris
qe sugjerondimri.Risjellja ne kujtes e se dashures eshte e rendesishme
se sjell ndjesi te forta perpoetin;qofshin ato te bukura:si muzik,te
trishtueshme:si pikellim;si ringjallje:si kryq;ai edi se do ta njoh kete
kujtim dhe do ta respektoj permes shprehjes:do te cohem vrik.Kurdoqe te
ndodhe ardhja e muzes,ajo do ti japi shpres dhe do ta ringjalle
serish.Eshte erendesishme qe ajo te vij dhe te jet
vetvetja,thjesht:ti.Ne vargjet e fundit:ti do te vish e nemos
ardhsh…shpaloset fataliteti I humbjes,I moskuptimit te njerezve te
dashuruar brendanje klime te paqet te realitetit.No posts.HomeSubscribe
to: Posts (Atom)LASGUSH PORADECIKU SHTROHET VALA
Te strofa e pare fjala kenge shoqeruar ne epitetin: e
pakuptuar,simbolizon gezimin qesjell dashuria qe lind.Epiteti:te
llaftaruar(pjese e leksikut te lasgush pogradecit)lidhet me pasionin. NE
ketestrofe njihemi edhe me ambjentin ku lind dashuria:liqeni.Ne strofen
dy:epanastrofeja:gjithperdhe e gjithperdhe shpreh turpin e te
dashuruarveperpara te tjereve.Ne strofen tre:Vargu I dyte tregon se
fjalet jane te teperta ne dashuri kur fls me mir sytedhe trupi.Krahasimi
porsi det hiperbolizon dashurin dhe epshin.Epanastrofeja ne vargjet 3-4
Imeshon madheshtis te dashuris dhe pasionit.Ne strofen 4:Epanastrofeja
gjithperdhe=turpi,metafora foljore:pikonin shpreh melankoline
ndarjes.:Pas kesaj strofe shfaqet figura e pezullimit.perdoret per te
treguar se ka kaluar tashmeperiudha e pasionit dhe koha ka efektet e saj
te pashmangshme.Ne strofen e peste:verrejme ndryshimin e kohes se
foljeve:nga e tashmja para pezullimitne te shkuaren pas pezullimit.Kjo
tregon se me kohen q ka kaluar ka perfunduar dhepasioni,gje qe
perforcohet ne foljen:qame dhe ne rrethanorin:qahere(qe atehere).Vargjet
3 4 q perbejne nje perseritje epike monumentalizojne ambjentin ku
lindidashuria(liqenin).Ne strofen gjashte:antiteza e vargut te pare
shpreh dilemen e te dashuruarve:ia vlen siavlen.Epiteti I felle(pjese e
leksikut te L.P)lidhet me thellesin e ndjenjes qe
seshtesiperfaqesore.Metafora:roberon tregon efektin e dashuris te
njeriu:ai smund t jetoj padashurin.Ne strofen shtate:Vargu nje lidhezat
kundershtuese as as tregojne se sa tepaarsyeshem jane njerezit kur
dashurohen.Paradoksi I vargut dy(po dashutontedashuria)qe realizohet
permes personifikimitpercjell iden se:dashuria eshte kaqmagjepsese,saqe
duket sikur kalon pertej mundesive njerezore zoterimi
Isaj.Aliteracionet:fsh,h realizojne ne vargjet 3 4 fshehtesin ne
dashuri,nje princip I ndikuarnga lirika popullore.Konstantet ritmike qe
bien sistematikisht ne rrokjet 4,8 , ritmi I alternuar fundor
dheparafundor(zall/pakuptuar), si edhe rima e alternuar ABAB realizojne 2
format e sjelljesse njeriut ne dashuri(ndryshe ne kolektiv,ndryshe kur
jan vec e vec) dhe harmonin qeburon nga vete dashuria.MBRETERIA E
ZEMRESMetafora e titullit aludon per perjetimet e njeriut te
dashuruar,brenda te cilave ndihetsi mbret I botes se tij.Ne strofen e
pare vargu 2 eshte nje metonimi(konkretja per abstrakten:e dashura
perkujtimin).Metonimia sherben per ta ber edhe me te fuqishme ndjesin qe
lind ngakujtimet.Ne muzg perjetimi I ndarjes ose mungeses
dyfishohet,per kete arsye autoriperdor momentin e perendimit duke
vendosur ne paralelizem fundosjen metaforike tediellit ne horizont dhe
fundosjen e kujtimit te se dashures ne shpirtin e
tij.Perseritjaartistike fell e me fell tregon thellesin e ndjenjes se
heroit lirik.Krahasimi I vargut 4:porsi
nje dielle tregon iden se dashuria mbush me drite
cdo shpirt njerezor.Foljafundet=fundosesh eshte metafor foljore.Ne
strofen dy epanastrofeja e vargut te pare qe krijon antiteze me
perendimin e diellitshpreh dy gjendje te ndryshme shpirterore te heroit
lirik qe vuan nga mungesa dhelumturohet nga kujtimi.Personifikimi I
shpirtit te vargu 2 tregon deshiren e epshme teheroit lirik per te patur
prane dashurin.Sketerra simbolizon mungesen.Shprehjafrazeologjike e
vargut 3 me le me gishte ne balle=pa gje,tregon se sa bosh ndihet
dikushpa dashurin.Epiteti:magjiplote dhe krahasimi:si yll I
gjalle;tregojne forcen magjike qembart ne vetvete kujtimi I te
dashures.Edhe pse I vetmuar,mjafton ta kujtoj te dashurendhe heroi lirik
ndihet serish I lumtur.Elementi kryesor qe krijon atmosferen e lumturis
dhepaqes eshte drita ne kundershtim me sketerren e strofes 3.Vargjet
1,2 ne strofen 3shprehin dhimbjen e mungeses permes anafores:sesa-sesa;
dhe epiteti:e erret apometafora:po dirgjet bota qe tregojne idene se pa
dashurin duket sikur ndalon edhe vetjeta.Kontrasti mes 2 vargjeve te
fundit dhe vargjeve te para realizon luhatjet shpirterorete njeriut te
dashuruar nen efektin e kujtimit te dashuris.Vargu I fundit shpreh iden
sedashuria e vertet nuk kalon kurre;ajo mbetet ne zemer per te ndricuar
boten e atij qedashuron.Rimat e puthura AABB,ritmi:fundor fundor dhe
parafundor parafudor;si edhe alternimi Ikonstanteve ritmike ne rrokjet
6,13 realizojne forcen magjike te kujtimit te te dashures qedo kohe per
te kaluar e per te perjetuar(kjo realizohet me vargun e gjate 13
rrokesh)SYTE E LUMTUREshte nje poezi dashurie qe ,erjetimin e heroit
lirik nga femijeria deri ne pjekuri. Si motivnga ky perjetim del
besnikeria ndaj ndjenjes dhe kembengulja per realizimin e dashuris.Kjo
dashuri eshte sprovuar ne krye te 7 viteve dhe vazhdon ti qendroj kohes.
Nga ekstazae soditjes ne vargjet 1-7,heroi lirik kalon ne perjetimin
dhe realizimin fizik te ndjenjes nevargjet 8,9,10.Epitetet popullore:syt
e shkruar,syte e fjetur;zbulojne gjendjen shpirterorete vajze ne raste
te ndryshme:epiteti I par kur vajza shpreh cka ndien ne shpirt(syte
eshkruar) dhe epiteti I 2 kur vajza vetefrenohet. Momenti I perendimit
qe jepet meepitetin:I vagelluar(tipik per leksikun e L.P)krijon
paralelizem figurativ me vargun 11 kualudohet permes polisindetit:e-e
dhe pershkallezimit te foljeve:shkove,vajtove;fundi Ivajzerise.Presja ne
mes te vargjeve 7,8,9,10 pas cdo 6 rrokjesh realizon tronditjen
dheperjetimin shpirteror te heroit lirik pas cdo kontakti me vajzen.nga
ana formale poezia ka 2 strofa 2vargeshe(distike) dhe nje strofe 7
vargeshe ku numri7 I vargjeve perfaqeson 7 vitet e pritjes te heroit
lirik.Vargu nis 11rrokesh ne strofen1,vazhdon 12 rrokesh ne strofen 2
dhe kulmohet me 13 rrokje ne strofen 3 ku autori duhette tregoje permes
rrefimit poetik perjetimet e dashurise se realizuar.Titulli
simbolizonrealizimin e dashuris dhe kompletimin e heroit lirik te
dashuruar,fjalet me vize ndarese nemes realizojne lojen e pafundme te
dashuris dhe zgjatjen e saj ne kohe.VALLJA E YJEVEPoezia imiton dashurin
dhe shkembimin e dhembshurise mes 2 te dashuruarve nesjelljen mes yjeve
dhe objekteve te tjera te pashpirta te hapesires.Nje prej figurave te
perdorura nga poeti ketu eshte pezullimi I cili sherben si nje
frymemarrje poetike para nisjes se procesit te
riciklimit te valles se yjeve.Kjo duket nendryshimin e kohes se foljeve
nga e tashmja ne te ardhmen para pezullimit dhe paspezullimit:vene e
vijne-do te vene gjithenje.Ideja e riciklimit te valles se yjeve I jepet
ne strofen 1 vargu2(qe vertiten pale-pale).Strofa 4(e sikur nuk u
mund/ylli ylllin qe ta kape/rrotull qiejve pa fund/vene e vijne evene
prap).Ideja qe del nga riciklimi eshte:gjithcka perseritet pafundesisht
ne universintone.Redicensat kane shpesh funksion emocional por sipas
kontekstit ato marrin deshifrimete ndryshme si psh:tregojne permasat e
pafundme te hapesirave qe pershkon vallja edashuris,friken qe ndiejne te
dashuruarit kur mbeten larg njeri-tjetrit,ankthin e dikujt qesheh se
personit qe dashuron I mungon pasioni analog,ngurrimin e njerezve
tedashuruar dhe mahnitjen e tyre nga dashuria.Nje tjeter procedim
artistik I Lasgush Pogradecit eshte pranevenia e epiteteve osemetaforave
te kunderta si psh:ylli mjere e ylli lume,ylli lume e varfanjak ,ti
liri ti roberi.Kjolidhet me nej nga faktet me te rendesishme te
materies:lidhja mes te kundertave.Idejaqe percjell kjo pranevenie
eshte:dashuria eshte nje ndjenje e dyfishte qe mund
tesjelle:gezim,hidherim,lumturi dhe vuajtje.Lidhja e motivit te valles
se yjeve me lojen epafundme te dashuris realizohet nepermjet
shpirtezimit te yjeve:duket sikur yjet kanemall,vuajne,lumturohen ose
vetesakrifikohen.Ne strofat 18 dhe 19 poeti kalon ne njeshperthim te
drejteperdrejt lirik per forcen e dashuris njerezore.Ritmi parafundir
dhe fundor dhe alternimi I theksave ritmik ne rrokjet 3 dhe 7
realizoniden e harmonis qe lind nga dashuria.Ideja e sakrifikimit del ne
strofen 9,10,13.Sintagma:sulm I llaftaruar tregon intensitetin
edashuris.FLOBERZONJA BOVARIVepra Madam Bovari eshte nje roman kronike e
kohes.Vepra eshte realiste per nga stilieshte natyraliste:a)pershkruan
me detaje te sterholluara mjedise,personazhe dheveprime.b)Trajton
ceshtje tronditese sikur te ndodhnin perdit ne jeten e njerezve.Floberi
ndjek metoden e impersonalizmit:nuk gjykon veprimet e personazheve.Ema
Bovari eshte nje vajze provinciale qe lexon shume libra romantik dhe ka
marr njeformim konservator ne monastir.Per shkak te letersise romantike
qe lexonte,Ema benzgjedhjet e gabuara ne jet,humbet lidhjet me
realitetin dhe shnderrohet ne nje viktime tepasioneve te saj,te cilat e
orientojne drejt aventurave te pafunda.Ema do ndryshimin nejeten e
saj,por problemi qendron me faktin se ajo eshte heroine pasive:nuk
vepron vet perte dal nga monotonia,por varret prej personash te tjere.Ne
kohen qe u shkrua romanishoqeria franceze kalonte nje krize
shoqerore,ekonomike,psikologjike,morale dhefilozofike.Romani ka si
qellim te demaskoje vlerat false te shoqerise,moralin hipokrit
tesaj,kotesine e leretsise romantike dhe inflencen negative te
saj.Romani eshte veperrealiste qe shquhet per:pasuri te vezhgimeve te
jetes dhe psikologjise se shoqerise sekohes per vertetesin e fakteve,per
gjithesimin e madh artistik qe I behet fenomenitEME.Ajo eshte viktime e
realitetit francez qe ishte duke u bere provincial dhekarakterizohej
nga amullia dhe shperberja.Konflikti I romanit eshte:ndeshja
mesiluzioneve te prapambetur provincial.Ideja:Njerez si Ema qe kapen pas
idealesh false per tiu larguar realitetit te
vrazhde,perfundojne duke rene ne nje realitet edhe
me te piste.Nese per Balzakun provinca ishte dicka qe kundershtonte
Parisin,per Floberin gjitherealiteti francez po behej provincial.Romani
fshikullon.Romani fshikullon permbysjen eprincipeve ne paris ku shkelja e
kurores nuk perbente skandal.Ema me ndihmen e Leonitapo Rodolfit
mundohet te imitoje modelet qe ofron Parisi,sepse sic I thote
Leoni:”neParis keshtu bejne te gjithe”.Floberi luhatet mes:a)Simpatise
per Emen si viktime e librave romantike dhe mjedisit me skin
shoqeror.b)Dhe qendrimit kritik ndaj falsitetit te saj egoizmit dhe
trillit.Floberi deperton shpesh ne mendimet e Emes.Per lumturine ajo
mendon se mund ta gjej ne disa vende qe “duhej ta krijonin lumturine
sindonje bime e vecante qe del ne nje vend dhe sbehet dot askund
tjeter”.Mendon se do teishte e kumtur nese do te shkonte diku ne skoci
apo do te munde te kishte nje vilezviveriane dhe nje burre te veshur me
frak dhe cizme lekure.Endrrat per keto vende tebukura jane perj lude I
zhgenjimit dhe tragjedise ne fund te romanit.Per Sharlin mendon se ai po
te donte do ta kishte kuptuar dhe Ema do ta zbraste zemrennga gjithcka
ndiente.Ajo mendonte se sa me shume lidhte jeta bashkeshortore aq me
tepershkeputej shpirterisht prej Sharlit.Mendonte se po ti perkushtohej
qeverisjes se shtepise do te dilte disi ngamonotonia.Shijet e holla te
Emes dukeshin ne cdo gje qe zinte me dor,ashtu sic kuptohejse nuk e
kishte idene e mases se shpenzimeve.Per njerezit e tjere,te ndryshem nga
I shoqi ajo mendonte se skishte burre qe ti ngjanteSharlit:cdo burre
tjetermund te kishte qen I pashem,I zgjuar,I ngritur,joshes,ashtu
sicishin oa dyshim burrat e shoqeve te saj te manastirit.Per te harruar
kopshtin e perjetshemte shtepis se saj,ajo shetit shpesh neper rruget e
provinces ku verren me vemendje bimetdhe gjallesat.Per jeten ne fshat
mendonte se ishte shume monotone dhe e ftohte si ndonje pullaz mebaxhen
nga veriu ku mbizoteronte merzitja si ndonje merimange e heshtur qe
thurrterrjeten e vet ne erresire,ne te gjitha skutat e zemres se
saj.Jeta e saj I dukej ne kontrast mejeten e zhurmshme te Parisit.Ema
dhe Sharli kane interesa te ndryshme kulturore.Ajo vizaton,I bie
pianos,lexonlibra.Sharli preukupohet vetem per anen praktike te
familjes:siguron et ardhurat,punonpafundesisht,kenaqet me poezit qe I
lexon Ema,krenohet qe ka nje grua te tille dhe fle megerhima.Lindja e
dashurise mes Emes dhe Leonit do te sjelli nje tronditje ne
dukjepozitive ne jeten e Emes.Lidhja mes tyre duket ne fjalet qe
shkembejne:miratojne shpeshnjeri-tjetrin duke shprehur shije te njejta
artistike;ne gjestet:Leoni krijon afrimitet meEmen qe ne momentin e pare
te njohjes kur vendos kemben te shkalleza e karriges sesaj;ne
veshtrimet:ai e veshtron ne heshtje ndersa Ema I ngul dy syt e saj te
medhenj dhete zinj.Emes I pelqen fakti qe Leoni eshte nje djal I ri me
shpirt te lire dheenderrimtar.Mendon se ai ka shpirt te ndjeshem ndaj
artit dhe te bukures ne pergjithesi.Monotonia ne roman kuptohet ne
atmosferen e pergjithshme kur ne fshatrat Tot dheJonvil koha kalon pa
larmi veprimesh.Vetem darkat mes te njohurish mund te
ndryshojnemonotonin.Mediokriteti dhe injoranca I mbishtohen monotonise
ne Jonvil.Kjo duket negafat qe ben Omeja kur kerkon t’u mburret te
pranishmeve per njohurit shkencore qeka.Ne pergjithesi jeta provinciale
karakterizohet nga mungesa e argetimit kulturor,ngamungesa e prurjeve ne
njerez dhe vizitore,mungesa e shetitoreve dhe variacionit jetesor.Ema
eshte qe ne fillim te romanit personi qe smund te pershtatet me
realitetin
ekzistues,pasi trurin e saj e kane zaptuar modelet e
perftuara nga vepratromantike.Ngjarjet e romanit morren shkas nga nje
histori e vertete qe pati ndodhur neqytetin e lindjes se Floberit.Atij I
mbetej vec te realizonte pergjithesimin artistik
terealitetit.Pergjithesimi ishte realist dhe lidhej me degradimin e
shoqerise franceze tekohes.Heroina eshte viktim e kesaj shoqerie dhe
pjese orgnike e saj.Me Emen shfaqetdukuria e Bovarizmit,qe eshte:prirja
per te enderruar dhe per tu zhgenjyer pafundesishtnga realiteti.ERNEST
HEMINGUEJPLAKU DHE DETINovela perbehet nga 3 lloje
monologjesh:a)monologje ne heshtjes,meditime pa ze kuplaku eshte pak a
shum I qete.b)monologje me ze te larte kur ai shqetesohet dheshpalos nje
tension te caktuar psikologjik dhe shpirteror.c)monolog-dialogjet me
kafshetsi psh me zogun ne kerkim te liris,me peshkun qe e respekton dhe
me peshkaqenet qedi ti luftoje.Momenti I dhene ne tekst percjell motivin
e luftes per ekzistenc si nje nga luftrat me teashpra te botes se lire
te nenes natyre.Figura e Santiagos shquhet perguxim,vetmohim,kembengulje
dhe profesionalizem te larte.Perpjekjet e tij ne novelkurorezohen nga
fitore te medha ku numri I fitoreve eshte me I madh se I
humbjeve.Kjopercjell iden se ska lufte pa humbje.Ne pjesen e pare te
shkeputur nga novela shohimse plaku triumfator smund ti geohet fitores
se nuk ka ndergjegjen te qet.Meqenese kagjuajtur nje peshk te cilit I ka
marr jeten.Ne mendjen e tij luftojne nje mori mendimesh qelidhen me
mekatin:ai beson se ka ber mekat qe ka vrar peshkun dhe me
paspozicionohet perkrah peshkurt duke deklaruar se e do ate.Kjo e ben
edhe me te rendemekatin e tij.Ne pjesen e dyte autori pershkruan me
detaje sulmin e peshkaqeneve dhe perpjekjet eSantiagos per te ruajtur te
pacenuar trofeun e vet.Ketu verrehen njohurit e thella teSantiagos mbi
boten ujore.Kjo lidhet me nje prej dashurive te
vetHeminguejt:peshkimin.Santiago e perball humbjen pa u perkulur.Nje
prej filozofive qenxjerr krye ketu eshte:nje njeri I vetem nuk ka cte
bej.SHEKSPIRIMAKBETHIAnalize MakBethi:Tragjedia ka ne qender jeten
pilitikoshoqerore te Skocise mesjetare teshek te XI.Personazhet kryesore
jane:1)MakBethi(nje personazh qe evoluon):fillimishtshfaqet si nje
luftetar trim,fisnik,I denje per vendin e tij.Me pas ambicia qe ze vend
neshpirtin e tij shume shpejt do ta shnderoje ne nje arme degraduese e
cila do te vrasiedhe ate vet.I shtyre nga gruaja e tij ai kryen vrasjen e
pare:Dunkanin(mbretin) dhevrasjen e dyte:Bankon(duke paguar nje
vrases);per te zen fronin.Per te qendruar ne fronai kryen varsje te
tjera te padrejta:gruan e MakDafit dhe 2 djemt e tij.Zhytja ne krim eben
Makbethin te humbasi arsyen por edhe qetesine shpirterore.Mjetet qe
perdorShekspiri per te realizuar kete figure jane:monologjet tronditese
dhe pagjumesiavrastare.2)Ledi MakBeth paraqitet si nje grua e zgjuar qe
njeh mire teshoqin,gjakftohte,dinake,e etur per pushtet qe nuk di te
ndalet deri sa te realizoje planetqe paravendos ne fillim te vepres.Ajo
evoluon me pas,tmerrohet nga krimi,semuret dhevret veten.Sipas Nolit ”
as MakBethi dhe as gruaja e tij nuk ishin vrases.Ata pushtohen
nga ambicia per pushtet:MakBethi e donte kuroren per
grua ndersa L.M e donte perburrin e saj.Te dy kur e arriten
kurorezimin,kuptuan te zhgenjyer se kurora nuk ju sollilumturi por vetem
fatkeqsi.”3)Bankoja paraqitet si njeri luftetar,trim,I drejte qe arrin
tedyshoj per krimin e MakBethit por qe nuk arrin te shpetoj nga kama
ekriminelit.4)Makdafi:luftetar besnik I Dunkanit,gjeneral I
Dunkanit,patriot qe sakrifikonfamiljen e tij per hir te atdheut.I shtyre
nga ndjenja e detyres,arratiset ne Angli me djemtee Dunkanit dhe
kthehet me nje plan perfekt per te vrare Makbethin me shpaten e
vet.Makbethi paraqitet si sharlatan per sa I perket botes se
krimit,ndryshe nga L.M e cila kaaftesi qe lidhen me dinakerine e saj ne
trajtimin e ceshtjeve.Ajo e akuzon M perzemerbutesi dhe mundohet ta
preke ne sedren burrerore.Duke njohur natyren e tij tepavendosur ajo I
flet vazhdimisht per ti dhene kurajo.Ajo pershtatet me shpejte me idenee
krimit dhe kur merr vesh ardhjen e Dunkanit ne shtepin e tyre,nis
veprimet eorganizuara per te realizuar me detaje planin e
vrasjes.Profecia e magjistricave sherben si prelud I veprimeve makabre
qe do te ndodhin mepas.Ato I shfaqen Makbethit ne nje moment kyc:kur ky I
ngazellyer nga fitorja kundernorvegjezeve,fillon te shpresoje me guxim
te tepruar se karriera e tij do te mund te ishteedhe me e
shnderritshme.Fjalet e magjistricave behen moto levizese per MakBethin I
cilli edhe pse trim,nuk kaligesi:nuk ka luajtur kurre shtrember edhe
pse e do fitimin e padrejte.Pavendosmeria etuj per ti shkuar ne fund
planit dhe dyzimi I tij I vazhdueshem e nervozojne L.M e cila gatisa nuk
vendos ta vrasi vet Dunkanin.Ajo nuk e ben vete veprimin se Dunkani
duke fjeturI ngjante me te atin.Ne naten te krimit,MakBethi mban
monologun e tij te famshem:monologun eJermit(etheve psikologjike para
krimit).Atij I duket sikur ne mes te erresires shikonkamen qe prin
perpara tij,drejt dhomes ku fle Dunkani.Hija e kames eshte krijes e
shpirtitte tij te tronditur.Me pas,ende pa ndodhur krimi ai e sheh kamen
te pergjakur.Kjo tregonse I gjithe krimi edhe pse I pakryer,ekzistonte i
plote ne ndergjegjen e tij.Ne mes teerresires I shfaqet Hekata
fytyrezbehte(mbreteresha e nentokes) te cilen MakBethi e lidhme
ferrin.Kjo tregon se MakBethi eshte I vetedijshem per krimin e shemtuar
qe do tekryej por edhe per denimin qe do te marri.Shfaqia e nje figure
uzurpatore te Romes selashte:Tezeut I cili hypi ne fron perme
krimit;tregon se MakBethi e njeh shkallen eligesise se vete.Ambicia per
pushtet nuk kursen as shokun e tij te luftes…Bankon.Vrasjae tij nuk
ndodh;ajo kuptohet kur ne skene shfaqet vrasesi I Bankos me duar
tepergjakura.Heronjt e Shekspirit e kane ferrin ne shpirtin e tyre per
shkak te tallazeve te zilis,xhelozisdhe ambicies per pushtet.Keta jane
heronj te shqetesuar qe nuk gjejne prehje sepse ujapin krahe pasioneve
dhe tundimeve te erreta te cilat I drejtojne ne menyre tepashmangshme
drejt nje fundi tragjik.Meqe MakBethi vrau per te firuar nje kurore qe
nukI takonte,me pas iu desh ta mbronte me nje seri krimesh te tjera.Cdo
krim perben njeshkalle me te thelle ne ferrin ku e zhtytin pasionet e
erreta.Per keto arsye MakBethihumbet perfundimisht shansin per te qen I
lumtur:ndergjegjia e tij nuk ka per tia lejuarkurre.Qe jeta e MakBethit
dhe e L.B degradon ne tragjedi,faji gjendet te Iashtuquajturi”cen
tragjik”,ceni tragjik ne vepren MakBethi eshte ambicia e tij per te
firuarnje fron qe nuk I perket.Te ceni tragjik duhen kerkuar shkaqet
edhe per tragjedi te tjeratte Shekspirit si psh:Otello=xhelozia e
semur,te Mbreti Lir=perkushtimi I tepruar I mbretitndaj te bijave.H.DE
BALZAKEvgjeni Grande
Romani u shkrua me 1833,disa vjet pas revolucionit
francez qe rrezoi monarkine feudaledhe vendosi monarkine borgjeze.Vet
Balzaku ishte I pozicionuar politikisht perkrahburboneve(ishte pro
monarkis feudale) dhe e shikonte me dyshim ndryshimin e
ripolitik.Realizmi ne romanet e tij behet me evident kur me satiren e
vet therrese fshikullonshtresen qe perfaqeson:aristokracin.Satira e tij
do te drejtohet edhe kunder borgjezeve qeu fuqizuan pas revolucionit pa
hedhur asnje arme ne revolucion per liri,barazi dhevellazeri.Per kete
shkak ne romanin Evgjeni Grande me metoden e digresionit autoripermend
emra,prona dhe pranare qe vertetojne origjinen e pasurise se plakut
Grande,evendosur me spekullime ne kuriz te revolucionit.Plaku Grande
eshte kapitalisti I ri nerritje I cili ngjan deri diku me Gobsekun I
cili perfaqeson borgjezin e pasuruar ne saj tefajdeve ne qytetin e madhe
francez,ndersa Grande eshte borgjezi provincial qe spekullonmbi punen e
fermereve me shitjen e veres,me kembimet e paras,etj.Ai nuk eshte
njekurnac I thjeshte I pavetedijshem dhe maniak,por nje njeri shum I
zgjuar,dinak,lajkatardhe manipulues.Gjith zgjuarsin e tij e perdor ne
funksion te perfitimeve duke veshurmasken e njeriut naiv te cilit shpesh
I merret goja dhe ndonjehere nuk kupton shume.Neshumicen e rasteve
fjalet e tij jane plot hironi.Ai infekton me po kete mentalitet
edhevajzen e tij Evgjenin.Personat qe duan te fejohen me vajzen e tij ai
I perdor si karem perte kapur balena.Perendia e Grandes eshte
paraja.Gete ka thene se karakteri I njeriut eshtevet historia e tij.Ne
baze te kesaj thenieje Balzaku per cdo personazh paraqet nje histori
tepaperseritshme.Si rrjedhoje historia e ndjenjave,mendimeve dhe
veprimeve tepersonazheve te tij deperton ne karakterin e tyre.Keshtu
Balzaku ka arritur te shpalosi2000 karaktere ne 96 romanet e tij.Tema e
romanit eshte sociale.Ideja:forca shkaterruese e paras I shnderron
njerezit ne viktima te ketij qellimi te pashpirt.Autori nuk ka si
tendence krijimin e dramacitetit,as paraqitjen e skenave befasuese,as
teparaqese konflikte te mprehta qe cojen ne tragjedi.Romanet e tij jane
copeza jete qe tembledhura se bashku perbejne mozaikun e madh te
jeter.Pare nga kendveshtrime teshtresave te ndryshme.Nese do te
insistonim te dukuria e dramacitetit,ate do ta gjenim nedialektiken
shpirterore te personazheve te Balzakut:keshtu Evgjeni Grande me
pervojen ejetes se saj eshte shprehje e dramacitetit te Balzakut.Nga nje
vajze e embel e brishet,eetur per dashuri dhe lumturi,shnderrohet ne
nje makine te pashpirt te shumfishimit teparave,ne nje imitacion te
mjere,deri diku te pavetedijshem te pervojes jetesore te babaitte
saj.Ajo perderisa nuk arriti te ishte zemergjere me veten smund te ishte
e tille peropinionin e Somyrit.Pas goditjes qe morri prej Karlit
Evgjenia njesoj si I ati I saj gjuanpersona qe I perkasin shtresave te
pasura te shoqerise:keshtu ndodh me martesen e saj tepare,keshtu synoi
edheper martesen e dyte.Menyra se si jetonte Evgjenia ne shtepin e sajte
kujtonte kohen kur ishte ende gjalle babloku Grande:ajo vazhdonte te
ndizte zjarrinvetem ne ditet qe ia lejonte I ati I saj dikur.Kopracia
ishte ber pjese e jetes se saj.Fakti qeajo hap nje bibliotek publike ne
Somyr dhe nje azil pleqsh,si edhe paguan nje shume temajme parash per te
hequr njollen e turpit te Karlit,nuk mjaftojne per syte e qytetareve
qeta quajne Evgjenine bujare dhe zemergjere.FERRIKomedia hyjnore eshte
nje alegori e madhe e trefishte:fetare,filozofike dhe politike.Me
teDante u perpoq te jepte kohen e tij.Me te Dante u perpoq te jepte
kohen e tij dheproblemet qe e shqetesonin.Studiuesit kane verrejtur
karakterin universal te vepres se ne
te gjejme:tipa politikanesh te
paskrupullt,mashtruesish,njerezish lakmiqare,klerikesh qetradhetojne
edhe vet zotin,etj.1)Vepra perben alegori fetare sepse shpjegohet me
faktin se Dante ben nje udhetim si aiqe ben shpirti per te kaluar nga
rruga e mekatit ne ferr,duke spastruar mekatet nepurgator,per te hyre si
shpirt I paster ne parajse.Ky udhetim ishte I njohur nga publiku nebaze
te besimit fetar.2)Eshte alegori filozofike sepse shpalos mendimin e
Dantes se rruga e vetme qe e connjeriun ne te verteten absolute eshte
ajo qe kalon nga fenomenet e jetes shekullore per tearritur me ane te
arsyes ne te verteten e ameshuar:te zoti nepermjet ligjeve supreme
tegjithesis.3)Eshte alegori politike sepse shoqeria duhet te luftoje dhe
te mposhte ujkun dhe luanindy figura qe ndeshen ne hyrjen e ferrit.Ne
to Dante permbledh:dredhite,forcen brutale dhemakuterine;duke besuar se
shoqeria duhet te spastrohej nga keto vese per te arritur nemonarkine e
drejtesise dhe te lirise.Dante shfrytezon nje forme letrare mesjetare
per te shkruar vepren e tij:formen teatrore teletersise se mesjetes.Kete
forme e faktojne dialoget e zhdervjellet qe mbizoterojne
neveper,kryesisht mes Dantes,Virgjilit dhe personazheve qe takon ne ferr
purgator dheparajse.Por kete forme te vjeter mesjetare e mbush me ide
te reja progresiste.Eshterevolucion,ajo cka ben Dante ne shekullin e
trembedhjete dhe guxim I madh qepersonazhet bashkekohes(ende te gjalle)I
vendos ne boten e pertejme sipas gjykimit te tijme pretendimin qe
njerezit te reflektojne dhe te pastrojne karakterin e tyre cka
realizohetnga te paret e botes se pertejme.Bota tjeter qe dikton Dante
eshte imazh I kesaj bote dheshfaqet e ndare ne tri
hapesira:ferri,purgatori,parajsa,Ferri I ngjan nje koni me kulmi ne
thellesine e tokes I ndare ne 9 rrathe ne te ciletvendosen shpirtrat e
papenduar mekatare.Denimet jane renqethese dhe synojne tendergjegjesojne
mbartesit reale te ketyre mekateve ne toke.Virgjili eshte per Danten
njeriu I gjithedijshem qe shnderrohet ne imbol te arsyes,urtesisedhe
filozofis.Ai e udheheq ne rrugen e Purgatorit dhe Ferrit.-Ne rrethin e
pare denohen paganet-Ne rrethin e dyte denohen epshet,njerezit qe
zoterohen nga pasionet e erreta.-Ne rrethin e trete denohen grykesit dhe
lakmitaret.-Ne rrethin e katert denohen doreshtrenguarit dhe
doreleshuarit.-Ne rrethin e peste denohen zemeraket.-Ne rrethin e
gjashte denohen epikurianet dhe heretiket(ketu vendos edhe kundershtare
etij politik:Farinaten dhe Kavalntin).-Ne rrethin e shtate denohen denon
ne 3 nenrrathe:a)dhunuesit e te afermve,b)dhunuesit
evetvetes,c)dhunuesit e perendise.-Ne rrethin e tete denohen mashtruesit
dhe fajdexhinjt.-Ne rrethin e nente denohen treadhtaret(at
Roxherin,Juda,Kontugolini)Ne kulmin e ferrit eshte Leciferri.Purgatori
ka pamjen e nje mali te gjate te ndricuar nga dielli qe simbolizon
driten earsyes.Njerezit e vendosur ketu jane tipa te ndergjegjesuar qe
mundohen te shpetojne ngarruga e mekatit.Rruga malore simbolizon
mundimin e tyre per te arritur ameshimin.
Parajsa eshte ndertuar nga 7 sfera te ndritshme
qiellore,ne krye te te cilave qendronBeatricja,simboli I dliresise.Ketu
gjenden shpirtrat e paperlyer.Dante e quan vepren e tij komedi duke u
nisur nga koncepti antik I letersise greke sipas tecilit cdo veper qe
nis me ngjarje te dhimbshme dhe perfundon me fund te lumtur
perbentekomedi(ferri nis me dhimbje,purgatori vazhdon me perpjekjet ne
kerkim te lumturise dheparajsa e mbyll me lumturine).Vepra eshte shkruar
ne strofa trevargeshe te quajtura tercina danteske.Rima e perdorur
eshte ABA,BCB,CDC.Ferri ka 34 kenge,purgatori 33 dhe parajsa 33.100
eshte shumfish I 10 qe Dante e quantenumrin me te bukur.Ngjarjet ne
veper nisin nje nate prilli ne vitin 1300 kur autori ishte 35 vjec,I
humbur nenje pyll gabimesh hyjnore.Beatricja ka vdekur dhe dhimbja e tij
per te eshte emadhe.Shpetimtare do te behet shpirti I Virgjilit me te
cilin nis udhetimin.Motivet qe trajton vepra:a)fati I mergimtarit ne
kerkim te atdheut te humbur,b)fati Injeriut te zakonshem me veset dhe
gabimet e tij ne jete,c)udhetimi si pervoje dhedije,d)prezenca e frymes
hyjnore ne aspektet e jetes njerezore,e)parimi I drejtesise qeshpaloset
te ferri,parimi I meshires qe del te purgatori dhe parimi I dashuris se
perjetshmeqe del te parajsa.Mesazhet:a)me kete veper gjykoi epoken e
vet.b)vepra ka vlera humane se gjithckavertitet rreth fatit te
njeriut.c)vepra ben thirrje per persosje morale dhe shpirterore.d)ajoben
sintezen e gjithe epokave te shoqersie njerezore duke vendosur ne
bashkejetesepersonazhe nga vende dhe kohe te ndryshme cka percjell iden
se:e keqja dhe e mira,vesidhe virtyti;mbeten te njejta ne cdo shoqeri
dhe ne cdo kohe.Gjuha e tekstit:Ne veper jane perdorur:a)rrefimi I
Dantes qe behet:her ne veten e pare(kurtregon per veprimet e tij),here
ne veten e trete(kur tregon per veprimet epersonazheve).b)Ligjeratat e
drejta te heronjve I japin vepres karakterin dramatik.Paolo dhe
Franceska:Dante hyn ne rrethin e dyte ku denohen njerezit qe zoterohen
ngaepshi.Dy shpirtra te bashkuar levizin me shpejtesi me te madhe se te
tjeret.Kjo levizjeeshte denimi I tyre simbolik:ashtu sic te dashuruarit
nuk gjejne kurre prehje,edhe keta dyshpirtra jane ne levizje te
parreshtur.Qe te flase me ta,Dante duhet tu betohet ne emerte dashurise
qe I ka sjelle ketu.Ligjerimi zoterohet nga rrefimi I Franceskes qe
tregon pernjohjen dhe dashurine me Paolon.Mbizoterues eshte dialogu
dramatik mes Dantes eVirgjilit dhe Dantes e Franceskes.Dante gjen
hapesira duke treguar ne veten e tretepershtypjet e tij mbi heronjte.Ai I
sheh ata si dy pellumba dhe fakti qe ndien dhembshuriper ta tregon
shpirtin e brishte te Dantes.Ideja del ketu permes fjaleve
teFranceskes:dashuria nuk e nje mosdashurine prandaj nuk duhet
paragjykuar.KOEFORETTragjedia e merr subjektin nga miti I atrideve.Ketu
zbatohet uniteti I treelementeve:kohe(brenda nje dite)-vend(pallati I
atrideve)-ngjarje(vendosja e drejtesishyjnore:Klitemnestra duhej vrar
sepse vrau ne pabesi).Ne ndertimin e fabules setragjedive te tij Eskili
perdor modelin homolog sipas te cilit shpjegimi I veprimeve dheraporteve
te se tashmes gjendet ne analizen e veprimeve dhe raporteve te
sekaluares.Klitemnestra dhe Egisti bashkepunojne per tu hakmarre ndaj
Agamemnonit perarsye te se kaluares.Egisti pervec hesapeve te se
kaluares,lakmonte edhe froni eArgosit.Korri ka ketu rol te
dyfishte:a)percon mendimin dhe gjykimin e drejtperdrejt te
autorit.b)behet pjese e veprimit dhe aksionit
dramatik.Tragjedia eshte quajtur tragjedia ete drejtes hyjnore.Sipas
Kadares:”e drejta ne tragjedite e Eskilit eshte ezhvendosshme.Ajo
zhvendoset brenda nje rrethi vicioz sa nga njera pale ne tjetren
dheanasjelltas.Kjo zhvendosje ndodh ngaqe personazhet e Eskilit I hapin
rruge urrejtjes dhenuk bejne gje tjeter vecse bien ne krime me te renda
se paraardhesit e tyre;prandaj edrejta u shpeton nga duart dhe behet
aleate e pales kundershtare.”Kjo eshte dhe idejauniversale e veprave te
Eskilit.Nga pikpamja gjuhesore tensioni dramatik qe pretendon tragjedia
realizohet nepermjetinversioneve qe perdor autori dhe permes replikave
te forta te personazheve.Vlere tepazevendesueshme kane ne kete drejtim
pyejtjet retorike qe I behen drejtperdrejtpublikut.Tragjedi ne epoken e
Greqise se lashte ishte cdo veprim dramatik qe
kurorezohejdomosdoshmerisht me vrasje brenda njerezve te nje
gjaku.Keshtu vrasja e Egistit dheAgamemnonit nuk perbejne kulm
dramatik.Dramaciteti arrin kulmin kur Oresti vretnenen.Nga ana e brendis
dramaciteti rritet si rrjedhoj e dilemave shpirterore qe
perjetojnepersonazhet.Dilema e Orestit eshte me e tensionuara.Ajo
shfaqet ne momentin kur nena e tij I lutetqe ta fali.Piladi I thote se
nuk duhet kurre te bej armiq perendite.Dileme me pak tunduese perjeton
Elektra mes deshires per hakmarrje dhe nenshtrimit tesaj ndaj
nenes.Dilema e Klitemnestres eshte edhe me e lehte.Kur informohet
pervdekjen e Orestit ajo dyzohet mes gezimit dhe hidherimit.Sipas ligjit
te drejtesise hyjnore:kush vret me pabesi po ashtu do te
vritet.MEDEANgjarjet zhvillohen ne Korinth.Heroina eshte Medea.Ne kete
tragjedi autori e ndryshonmitin e Medeas:ne fakt Medea shnderrohet ne
nje qenies shum te keqe dhe ngaqe popullie urren bendos ti vrasi femijet
e saj.Euripidi ndryshe nga parardhesit e tij guxon tendryshoje rrjedhen
e ngjarjeve te mitit te Argonauteve.Nga pikpamja formale kjo
tregjedinuk sjell ndonje novacion krahasuar me tragjedit e Sofokliut,por
persa I perketbrendise,mund te themi se eshte shum tendecioze dhe
realizon shprehjen e pozicionimitideologjik e shoqeror te Euripidit ne
shoqerin e kohes.Monologjet e Medeas krijojne njeklime te llahtarshme qe
vlen per te ndergjegjesuar cdo grua te asaj kohe per
pozicioninposhterues ne familje dhe ne shoqeri.Sipas Euripidit Medea dhe
Jasoni jane viktima te njesistemi ku:”humbin cdo respekt per Besen/dhe
nga Greqia e madhe/iku turpi iku lart/neere lart fluturoj”.Qe te dy jane
personazhe tragjike dhe nga veprimet e Medeas na lindpyetja:pse nuk
vrau Jasonin meqe donte te hakmerrej?-Qe hakmarrja te ishte me e
hidhur-Duke vrare mbretin te parin ajo vret ne kete menyre gjithcka qe
perfaqesontembreti,dmth institucionet shteterore dhe menyren e
paskrupullt te funksionimit te tyre.E gjithe vepra thekson zhvleresimin e
virtyteve dhe lulezimin e egoizmit te pafre,mbartestipik I te cilit
ishte Kreonti.Tragjedia shquhet per nje tension te vazhdueshem
dramatikdhe nje konflikt te mprehte mes Medeas dhe Jasonit,Medeas dhe
Kreontit.Medea vretfillimisht dy njerez te huaj,por me pas ajo vret edhe
femijet e saj.Veprimet e Medeas janete motivuara psikologjikisht ne nje
shkalle te larte.Tensioni dramatik rritet ne baze tedilemave
shpirterore te personazheve:a)dilema e Medeas:si nene dhe si
grua.b)dilema eJasonit:si burre dhe si baba.c)dilema e Kreontit:si baba
dhe si mbret.
MITRUSH KUTELIVJESHTA E XHELADIN BEUTEshte ne
vellimin:”Tregime te mocme shqiptare”(1965).Trajton nje teme nga e
kaluara ehistoris se popullit tone ku bujqit e grat shfrytezoheshin
maksimalisht dhe skishin tedrejta.Tregimi perqendrohet ne nje dite te
pazakonte per Xheladin Beun,nje dite tevjeshtes se jetes se tij,kur ai
per here te pare ndihet keq fizikisht dhe kjo I shkaktonprobleme
psikologjike.Titulli I tregimit eshte simbolik:paralajmeron fundin
tragjik teheroit.Kjo vjeshte e tij nuk eshte kaq e bukur sa vjeshta ne
natyre me cicerimat ezogjve,qiellin e kulluar dhe puhizen e fresket qe
depertonte nga kangjellat e perdredhurate dritareve te hapura te
Xheladin Beut.Autori fillimisht vendos nje paralele midis
dyvjeshtave,por shum shpejt kjo paralele kthehet ne kontrast se ai
ndihet keqfizikisht:ndien gojen te hidheruar,qiellzen te that,gjuhen te
trashur,koken te dhembur dheoden qe I verdalloset.Po ate dit vjeshte qe
perben harkun kohor te kohes reale nerrefim,ai del shetitje,peson tre
goditje radhazi:1)kupton se Gurija eshte shtatzan,2)ndihetkeq
fizikisht,3)merr vesh nga Marua se vajza e saj qe ai deshi ta
perdhunonte ishte dhevajza e tij.Ate mbasdite ai bie pa ndjenja ne nje
kanal dhe vdes pas 3 ditesh ne menyr tepalavdishme:pa len trashegimtar
dhe pa e ditur se cdo te behet me femijen e Gurijes.Mekete vdekje autori
thekson iden se njerezit mekatar paguajn per mekatet e
tyre.PERSONAZHET:a)aktiv:Xheladin Beu,Dado Sheqerja.b)pasiv:Xhixhi
Hanemja,babai,baxhanaket,Gurija.Ne dy prej personazheve te tij autori
operon duke dhen detaje nga e kaluara e jetes setyre:Dado Sheqeria,emri I
se ciles eshte simbolik per shaka te afesive te sajkomunikuese dhe per
shkak te teknikave te saj ne fushat erotike;zbulohet permes tekaluares
se perbashket me Xheladin Beut:dikur ka qen e dashura e Xheladin
Beutndersa tani eshte martuar me samarxhiun.Xheladin Beu zbulohet permes
te kaluares.Ne historit e se kaluares gjejme nje vargvesesh sic
jane:egersia me te cilen trajtonte bujqit,makuteria seksuale,egersia kur
vristevajzat qe mbeteshin shtatzane,etj.Ne kete rrefim vihen re dy
kendveshtrime et ndryshmeideologjike persa I perket qendrimit ndaj
personave te se njejtes kategorie sociale si pshqehajllaret qe per XH.B
ishin trimat e tij,per vegjeline sishin gje tjeter vecse
lanxhot,larotdhe zybat.Ky ndryshim ndihmon autorin te shpalosi me
realizem shtresezimin e thelle teshoqeris shqiptare ne kohen se ciles I
referohet.Nje procedim I rendesishem eshte perballja e XH.B me objektin e
ftohte te pasqyres kurai nuk arrin te njohe me veten e tij.Dialogu me
vetveten dhe dyzimi evidenton tronditjenshpirterore te tij per shkak te
frikes qe ka nga vdekja.Rrefimi ne kete tregim realizohetnga dy
rrefimtar:a)autori I gjithdijshem qe rrefen ne veten e tret=rrefimtar I
nivelit tepare.b)Sheqeria qe rrefen ne veten e dyte=rrefimtare e nivelit
te dyte.RINA KATERINEZARina ishte nje vajze jetime e cila pas vdekjes
se nenes edhe te babait mbetet menjerken shpirtkeqe,ajo shkon cdo dark
te varri I nenes dhe qante.Nje dark nena I foliposhte varrit dhe I tha
te mos qante se fatin e saj e kishte shume prane dhe I tregoivarrin e
Kirolloit.Rina shkoj prane varrit dhe pernjeheresh iu shfaq trimi
Kirollo,pasi
shkembyen fjalet e para te njohjes ata u dashuruan
dhe nisen te mendonin se ku do taconin te dy jeten:do te kthehej ai apo
do te duhet te shkonte Rina ne boten tjeter.Rinasheh varrin e hapur dhe I
nisin te dridhura,keshtu vendosin te jetojne dashurin e tyre nekete
bote.Takoheshin cdo darke dhe Rina nuk deshperohej me nga sjellja e keqe
enjerkes.Nje dite kur Rina I tha njerkes se ishte shtatzan,ajo e deboi
nga shtepia dheRina shkoi duke qare ne Kirolloi.Ky e dergoj te kerkonte
strehmi te shtepia e nenes setij.Ne ate shtepi Rina lindi djalin e
saj.Nena plak e degjonte Rinen tek I kendonte djalitduke permendur
Kirolloin dhe e pyet me detaje.Rina I tregon se Kirolloi vinte
cdombremje ne shtepi.Nena iu lut Rines qe ta takonte edhe ajo nje darke
te birin.Kirolloi Itha Rines se nena duhet ta priste 3 vjet pasi pas 3
vitesh ai do te vinte ta mirrte me kalte zi,por nena nuk duroi dhe nje
nate u fsheh per te pare te birin.Sapo e pa I foli,por ai ulargua
menjehere.Po ate darke erdhen disa njerez dhe morren nenen,Rinen dhe
djalin evogel per ne boten tjeter ku muaji maj nuk mbaronte
kurre.ANALIZE:Tematika e rrefenjes eshte e vecante:dashuria mes dy
boteve:gjuha meperpunim te larte artistik arrin ne nivelin e larte te
poezis(ka shenja te prozespoetike.Rrefimi ngjan me perrallat popullore
ne saj te ketyre elementeve:a)Hyrja:njeheree njehere, sot sdi sa mot me
pare.b)mbyllja:disa persona te vdekur marrin tre personat
embetur.c)motivet e vecante:martesa e pamundur,rruajtja e se
fshehtes,prania e njerkesse keqe,deshira per shnderrim me qellim
perjetesimin(djali behet qiparis dhe vajza drizee bardhe,motivi I
beses,etj.d)personazhet quhen trimi dhe vasha.e)dialogu
Idrejtperdrejt.f)komunikimi I rrefimtarit me lexuesin dhe perseritjet
artistike.g)elementetfantastike si:levizja e varrit,bekimi I marteses
nga nena e vdekur.Si motiv I ri dekl martesa mes nje te vdekuri dhe nje
te gjalle.Ne rrefim dallojme tre lloje pershkrimesh:a)te mjedisit si
psh:heneza ish mbi korrije…bare flete.Pershkrimi eshte I gjalle saqe
ndien ndokush tingujt,shijet,aromat,etj.b)pershkrimete
personazheve:emrat dhe veshket jane tipike arbereshe.c)pershkrime te
gjendjesshpirterore:kulmi I rrefimit eshte kur trimi dhe vasha te
kaperthyer lidhin besen dhediskutojne per vendin ku do te cojne jeten ne
kete bote apo ne boten e pertejme.Kirolloijoshet nga bukuria dhe
dashuria e jetes tokesore,por stepet nga rikthimi atje.Atmosfera
mbizoteruese ne tregim eshte:nata,varret,kenga e zogjve dhe drita e
embel ehenes.Pjesa e pare:nga hyrja deri te varrii I Kirolloit kur shon
Rina.Mbizoterojjne ketu vargjet sine lirikat popullore.Jepet vetmia dhe
dhimbja e Rines per mungesen e nenes.Dialogumes Rines dhe nenes eshte
ireal.Epitetet tregojne gjendjen emocionale te vajzes.pjesa e dyte:nga
fjalia:heneza ish me korrije dhe deri te e me skish helm RineKaterineza
shohim kulmin e zhvillimeve ne rrefenje.Vec dialogut mes te vdekurit dhe
tegjalles kemi dhe lidhjen e dahsuris.Dalja ireale e Kirolloit nga
varri te kujton legjenden eDhoqines.Ketu ka shume shprehje
popullore:bandilli,vasha ime,etj.Kalimi kaq I thjeshtenga bota reale ne
ate te te vdekurve eshte bere si ne rrefenjat popullore.Ideja e
ketijprocedimi eshte:forca e dashuris kapercen ligjet e jetes dhe
vdekjes dhe shuan kufirinndares mes tyre.Kontrastet e forta mes te
gjalleve dhe te vdekurve te bejne pershtypjemagjike cka stimulohet nga
keto elemente:prania e shkelqimit magjik tehenes,unazat,kenga e
zogut,etj.Pjesa 3:qe nga:e me skish helm Rina Katerineza deri ne
fund.Rrefenja I afrohetzgjidhjes.Ideja e vazhdimesise shfaqet te detaji I
shtatzanis dhe lindjes se djalit teRines.Djali behet vazhdues I
Kirollloit.Unaza eshte nje shenje e rinjohjes e huajtur ngaperrallat
popullore(nena njeh unazen e te birit ne doren e Rines).Ketu vazhdon
alternimiI elementeve reale dhe ireale.Malli I nenes shemb gjithcka dhe
regullat e paravendosuranga te dy heronjte fashiten.Eshte dashuria e
nenes qe nuk njeh kufij vendor dhekohor.Fundi eshte I papritur,por shkon
per shtat me pamundesin e nje martese te tille qene zhvillimin e
rrefenjes.
Mesazhet:fuqia e dashuris mund te matet me jeten dhe
vdekjen.Vetem dashuria mundte lidh te palidhurat.Ajo bejne te
komunikojne jetet e ketej dhe andejvarrit.NATE VJESHTE TE TRETETregimi
gjendet ne permbledhjen Kapllan Aga I Shaban Shpates.Pjesa e pare:Ketu
rrefimtari tregon ne veten e pare.Djali 7-vjecar eshte rrefyesi:po
atemot kur lash te 7 dhe morra te 8.Me pas ligjerimi I drejtohet dikujt
ne veten e dytenjejes:e si te mos ishte ketu o I bekuar?Me pas dominon
rrefimi ne veten etrete.Ndryshimi I vetes gjate rrefimit perdoret per ta
bindur lexuesin per ngjarjet dhe perta ber pjesmarres te tyre.Ketu
pershkruhet bolleku dhe mbaresia e prodhimevebujqesore te atij
viti.Bolleku faktohet permes shprehjeve frazeologjike
dhehiperbolave.Pershkrimi eshte mbizoterues ndaj rrefimit.Rrefim ka
vetem ne paragrafin efundit.Ngjarjet vendosen ne fshat ne shtepin e
Zafirit.Kohezgjatja e ngjarjeve eshte 1 vit.Pjesa e dyte:Furxhiu I
hapsanikeve(burgaxhinjve).Pjesa ju referohet nje periudhe kohorete
fundit te shek te 18 dhe fillimit te shek te 19 kur lulezonin cetat e
hajduteve dhekacakeve..Koha e rrefimit ndryshon ketu:permes anakronis
autori kthehet pas ne koheper te treguar historin e perballjes se
gjyshit me ceten e hajduteve.Nese do ta ndanimpjesen ne dy
fragmente:fragmenti 1 dominohet nga humanizmi I
gjyshitfurxhi:Zafirit.Pjesa ka kryesisht pershkrim.Motoja e tij eshte
kuptimplote:”buke eshte kjoe uruar.Kur e ke jepe se ai qe te kerkon e ka
pisk,ste zgjat doren kot”.Pasoj pozitive ehumanizmit te tij
ishte:prandaj e donin te gjithe,skish hasmeri por vetem
miqesi.Gjyshindihmonte edhe hapsaniket(te burgoserit).Per te ata ishin
njerez dhe kishin nevoj perndihme.Ne fragmentin e dyte dallojme gjyshin
si personazh kryesor dhe hajdutet si personazhedytesore.Ne fund te
fragmentit gjyshi merr shperblimin e punes dhe miresis setij:miresi.Nga
pikpamja gjuhesore verrehet nje nr I
madhbarbarizmash(xhelepi,mexhite,hapsane,hafije,rogoz,etj)si
edhearkaizmash(karvanaret,lira,dyfek,magje,ballaban,jatak,etj).Ketu ka
gjithashtu shumshprehje frazeologjike dhe fjale te urta qe shprehin
principet e plakut Zafir.Pjesa e trete:Ne prag te gjumit.Rrefimtar eshte
serish djaloshi dhe gjithcka tregohet ngakendveshtrimi I nje femije 7-8
vjecar.Ai pershkruan ritualin e jetes se fshatit dheatmosferen
gjumendjellese per femijet.Kjo atmosfere krijohet nga detaji I kendezit
Iperralles dhe nga gogesitja e gjyshes.Ketu autori nis nje dialog me
lexuesin dukerealizuar funksionin fatik te ligjerimit.Ai pershkruan nje
atmosfere te gezuar ne shtepi ckapercillet permes urimeve te shumta qe
perseriten.Me tej ndalet ne biseden e cilter mengacmime te bukura
drejtuar gjyshit per ta detyruar te tregoj rrefime te
vjetra.Kutelievidenton kembenguljen e anetareve te tjere te familjes per
te degjuar nga gjyshirrefimin e radhes.Figura e gjyshes eshte shume
interesante.Personazhi I sajzbulohet:a)permes pershkrimit te
Kutelit.b)permes veprimeve dhe qendrimeve tesaj.c)permes dialogut te
personazheve te tjere.Ajo ravijezohet edhe ne fragmente tetjera te
tregimit.Pjesa e katert:Frengu.Titulli eshte vendosur duke u bazuar ne
gjykimin e kohes pernjerezit me veshje te ndryshme nga te tjeret.Gjyshi
eshte vete femija ne pozicionin errefimtarit ketu dhe gjithcka tergohet
nga kendveshtrimi I gjyshit femij.Dy janepersonazhet kryesore:Babai I
gjyshit dhe frengu(arbereshi),me pas del edhe Rapoja,prarrefimtaret
kembehen:femija 7-8 vjecar,gjyshi dhe frengu.Pra gjyshi qe eshte
njepersonazh per te cilin rrefehet,merr rolin e rrefimtarit te nivelit
te dyte.Koha e rrefimitndryshon nga anakronite qe perdor frengu ne
rrefimet e tij.Anakronia na con ne kohet epushtimit turk,pas vdekjes se
Skenderbeut dhe largimit masiv te arberesheve neitali.Verrehen ketu disa
toponime tipike shqiptare.Shprehjet frazeologjike dhe fjalet e urta
perdoren ne funksion te takimit,njohjes dhe
bashkebisedimit mes dyshqiptareve.Paragrafi I fundit realizon nje fund
te lumtur dhe pershtatet me rrefiemtpopullore ku mbeshtetet
Kuteli.Perseritjet epike zgjasin rrefimin dhe ndihmojne lexuesinte
memorizoj ngjarjet.Gjuha eshte tipike popullore plot arkaizma qe lidhen
me kohen epushtimit turk.Pjesa e peste:pa titull.Ketu mbizoteron
atmosfera e magjis qe krijohet nga elementetireale.Nis me kujtimet e
rinis dhe njohjes se dashuris me gjyshit dhe gjyshes.Dallohenketu
elementet folklorike:marrja e shamis,trimi,vasha.hiperolat portretizojne
bukurin egjyshes dhe trimerin e gjyshit.Ngacmimet e gjyshes permbajne
humor dhe sinqeritet.Ajoe kthen jyshin pas ne kohe dhe perqendron
rrefimin e tij ne kohen e duhur.Ketu ndeshimnje personazh
misterioz:mustaqeverdhin I cili rrethohet nga antipatia dhe
dyshimi.Edheketu ka shume toponime dhe nje imagjiant te shfreniuar per
boten e pertejme qe duketne fjalet e gjyshes.Imagjinata perforcohet ne
takimin mes dy djemve.Shtepia e gjyshitharrohet dhe lexuesi perqendrohet
vetem te vazhdimi I rrefimit qe behet burim ankthi.Pjesa e gjashte:dita
tjeter.Kjo eshte mbyllja e tregimit ku konkluzion I historis
behetpermes dialogut nene-bir.Mbyllja seshte e plote.Rrefimi I gjyshit
nderpritet per ti lenvendit dialogut midis nenes dhe birit.Fundi eshte I
papritur per lexuesin por I qellimshemse autori kerkon te ngjalli
imagjinaten te lexuesi.Bien ne sy elementet te besimit fetarkristian sic
jane ritet fetare ose toponimet:gropa e qoftelargut,ose imagjinata per
boten epasvdekjes.
No comments :
Post a Comment