Ese
Shkencore
Tema: “Mendimi Filozofik e Politik ne
Kine e Indine e Lashte”
Historia e njerzimit eshte histori e qyteterimeve.
Eshte e
pamundur te mendohet per zhvillin e njerezimit nga cfare do pikeveshtrimi.
Historia shtrihet pergjate breznive te qyteterimeve nga me te lashtat e te
egjyptianeve, tea to klasike e mezoamerikane dhe deri te qytetrimet e krishtera
e islamike, si dhe perms shfaqjeve te njepasnjeshme te qytetrimeve Kineze e
hindu (Indiane). Pergjate gjithe histories qytetrimet e kane dhene njerezeve
mundesineme te gjere per indetifikim.
Rrjedhimisht , qytetrimet kryesore
te sotme jane:
Sinik (Kinez) . Te gjithe studiuesit
pranojne ose nje qytetrim kinez te vetem te dalluar, qe daton se paku prej
vitit 1500 para eres se re e ndoshte edhe nje mije vjet me heret, ose dy
qytetrime kineze , qe kane zevendesuar njeri tjetrin ne dy shekujt e pare tee
res se re.Kete e kan quajtur konfucian kete qyteterim. Megjithate , eshte me e
drejte te perdoret termi sinik. Ndersa konfucianizmi eshte perberesi kryesore I
qyeterimit kinez, qytetrimi kinez eshte me shume se konfucianizmi dhe
gjithashtu del pertej Kines si teresi politike. Termi ‘sinik’ , qe eshte
perdorur prej mjafte studiuesish, e percakton me perpikeri kulturen e
perbashket te Kines e te bashkesive kineze
ne Azine Juglindore e kudo gjetke jashte kines, ashtu si dhe kulturat e
Vietnamit e te Korese me te.
Konfuci
ishte një mendimtar, mësues, politikan teorik dhe filozof kinez më i famshëm,
themelues i Konfucianizmit. Jetoi rreth
vitit 551 p.e.s. deri në vitin 479 p.e.s..
Mësimet e tija kanë ndikuar thellë jetën dhe mendimin Aziatik
Lindor. Filozofia e tij thekson moralitetin vetjak dhe qeveritar,
përpikërinë e marrëdhënieve shoqërore, drejtësinë dhe çiltërsinë. Këto vlera
fituan njohje në Kinë mbi doktrinat e tjera si Legalizimi ose Daoizmi gjatë Dinastisë Han. Përdorën që
atëherë si një drejtësi perandorake, mendimet e Konfucit janë zhvilluar në një
sistem të mendimit filozofik të njohur si Konfucianizem. Ato u futen në Evropë nga jezuiti Matteo Ricci në shekullin e 18-te, që ishte i pari
që latinizoi emrin "Confuzius". Mësimet e tija janë të njohura më
parë nëpërmjet Analekteve, një mbledhje e
vogël e diskutimeve të tija me nxënësit e tij, te përpiluara pas vdekjes.
Një nga
arritjet më të mëdha të kulturës kineze është aplikimi i shkrimit. Shkrimi
hieroglifik kinez njihet që nga epoka Shang - Jin në shekullin XVIII p.e.s. dhe
ai deri me sot nuk është ndryshuar. Në Kinën e lashtë u zbuluan letra, baruti,
busulla, kompasi dhe seizmografi…
Hindu (Indian). Nje ose me shume
qyteterime te njepasnjeshme, pranohet pergjithesisht se kane ekzistuar ne
Nenkontinentin Indian te pakten qe prej vitit 1500 para eres se re. Keto
pergjithesisht quheshin Indian , indiku ose hindu, ndersa termi I fundit
parapelqehet per qyteterimet e koherave te reja. Ne nje forme apo ne nje tjeter
hinduizmi ka qene me rol qenderor per kulturen e Nenekontinentit qe ne nga
mijevjeqari I dyte para e.r. ai eshte me me
shume se nje fe ose system shoqeror,eshte berthama e qytetrimit Indian.
Kete rol e ka vijuar gjate koheve te
reja , madje edhe pse india ka nje bashkesi te madhe myslimane , si dhe pakica
kulturore me te vogla. Ashtu si termi Sinik, edhe Hindu gjithashtu e ndan emrin
e qytetrimit prej emrit te shtetit berthame, qe eshte I deshirueshem kur , si
ne keto raste, kultura e qytetrimit shtrihet pertej shtetit.
Buda ka
arritur 4 te verteta dhe ato jane:
§ 1. që lindja, pleqëria dhe vdekja
ekzistojnë dhe që janë vuajtje.
§ 2. dëshira për jetë dhe për gjëra të
kësaj bote (lakmia) është shkak i inkarnimit.
§ 3. ndërprerja e dëshirës me qëllim të
lirimit, dhe
§ 4. arritja e Nirvanës (është gjendje e
qetësisë absolute shpirtërore).
Simboli i
mësimit të Budës është Rrota e ligjit, e cila përbëhet prej 8 rrezeve që
simbolizojnë: kuptimin, qëndrimin, të folurit, sjelljet, kujdesin, ndërmarrjet,
konsideratat dhe të menduarit.
Baza
religjioze e nudizmit është hinduizmi. Budizmi mbështetej edhe prej
Brahmanizmit dhe reinkarnimit.
Njerëzit që
e arrijnë Nirvanën quhen Arhat, që e ka kuptimin të nderuar dhe të përsosur.
Bota
budiste quhet Cakravala, që nënkupton botën përreth, nën dhe mbi malin Meru.
Niveli i mesëm përreth malit është niveli i njerëzve, kafshëve dhe demonëve.
Niveli nën malin Meru është bota nëntokësore dhe i ka 136 ferre (xhehneme). Për
secilin mëkatar (gabimtar) është ferri ose xhehenemi i caktuar. Niveli mbi
malin Meru është bota qiellore dhe i ka 26 qiej pse parajsa (xhenete). Në qiell
caktohen sipas shtresave. Shtresa me e lartë i takon shpirtrave të Budave.
Budistët edhe parajsën edhe ferrin e kanë pjesë të përkohshme d.m.th. ekziston
edhe ajo ana tjetër ku Yama i merr në pyetje dhe i vlerëson. Nga parajsa
shkojnë në një vend tjetër, ndërsa ferri merret si një vend ndëshkues.
Qëllimi
kryesor e budizmit është ndërprerja e Samsarës dhe arritja e Nirvanës (gjendje
e qetësisë absolute shpirtërore). Ai që e arrin Nirvanën quhet Arhat (i
nderuar, i përsosur).
Në besimet
budiste ekziston vetëm një demon Mara. Mara kishte 1000 duar dhe një elefant të
madh 750 km. në luftë më Marën, aleatët e Budës tërhiqen, por Buda triumfon
falë virtyteve të tij.
Menjëherë pas vdekjes
së Budës, mosmarrëveshjet në doktrinat
e Budizmit filluan.Shumë pasues filluan
të shikojnë Buden si një shpëtimtar dhe besonte
se ai duhet të
adhurohet. Shumë të tjerë mendonin
se ata nuk duhet të adhurojnë
Budën, dhe dukejtek ai vetëm një mësues.
Ata që mendonin të
rëndësishme për të
adhuruar Buden u njoh si Mahayana budistë.Ata të
cilët nuk e adhurojnë
Budën ishin të njohur si Theravada budistë.
No comments :
Post a Comment